Jasło jest jedynym
miastem o tej nazwie w kraju.
Położone
jest u podnóża Karpat, w województwie podkarpackim, ok. 140 km na wschód od
Krakowa, w dogodne dla średniowiecznego osadnictwa.
Już w 1261 r. istniała tu osada targowa należąca do cystersów. Tędy
przebiegały szlaki handlowe prowadzące na polskich terenach dlatego
nieopodal osady targowej cystersów, w miejscu obronnym powstała strażnica
należąca do księcia lub króla. Przy niej założono obecne miasto.
Akt lokacyjny nadał mu król polski Kazimierz Wielki w roku 1365, na prawie
magdeburskim. Na początku istnienia miasto rozwijało się pomyślnie.
Po
1400 r. do miasta sprowadzono zakon karmelitów. Jasło stało się wówczas
ważnym punktem przyciągającym licznych pielgrzymów szczególnie z Węgier. Powstały
wówczas cechy rzemieślnicze.
W
XVI w. miasto zostało otoczone wałem obronnym. Jego obwód wzmocniony był
przez dawną wieżę strażniczą, oraz murowane obiekty: kościół farny, klasztor
karmelitów i dwór obronny nazywany „Kocim Zamkiem”. W swej historii nawiedzane
było przez liczne pożary i wojny. Najtrudniejszy okres przeżywało w XVII w.
Wówczas liczba domów oraz warsztatów rzemieślniczych znacznie zmalała w
stosunku do wcześniejszych czasów.
W 1772 r. przeszło pod panowanie austryjackie.
Zostało mianowane siedzibą cyrkułu. Do miasta napłynęli urzędnicy oraz
wojskowi. Wzmógł się ruch budowlany, który szczególnie nasilił się pod koniec
XIX i na początku XX w., w oparciu o dobrze rozwijający się przemysł naftowy.
Wówczas Jasło stało się ważnym ośrodkiem administracyjnym, ekonomicznym i
kulturalnym w regionie.
Miasto
ukształtowała nowa zabudowa w stylu renesansu wiedeńskiego.
W tym czasie Jasło uchodziło za jedno z piękniejszych miast
Galicji.
We wrześniu 1944 r., podczas okupacji niemieckiej, zostało miasto prawie
całkowicie spalone i zburzone. Zniszczenia były tak duże, iż wydawało się, że
Jasło nie będzie odbudowane. Ogromnym wysiłkiem mieszkańców miasto
powstało na nowo. Jego burzliwa historia spowodowała, że do naszych czasów
zachowało się niewiele pamiątek świadczących o jego bogatych dziejach.
Tragiczne dzieje Jasła pozbawiły go wielu cennych obiektów dawnej zabudowy,
toteż trudno odnaleźć ślady minionych czasów. Odbudowując zniszczone miasto w
małym stopniu zadbano o przywrócenie dawnych pamiątek zarówno w społecznym,
jak i indywidualnym budownictwie. Aktualnie obserwuje się mnogość rozwiązań
architektonicznych i duże zróżnicowanie stylu. Miasto znacznie się
rozbudowało, powiększyło zasięg swego obszaru przyłączeniem okolicznych
wiosek, potroiło liczbę mieszkańców w stosunku do czasów przedwojennych. ZOBACZ
GALERIE ZDJĘĆ
H I S T O R I A
K O Ś C I O Ł A K O L E G I A C K I E G O pw.
NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY WNIEBOWZIĘTEJ W JAŚLE
Najstarsza
wzmianka o parafii w Jaśle pochodzi z przed roku 1325 r.
Prawdopodobnie istniał tu drewniany kościół, który poprzedzał obecną
świątynię.
Jak podaje kronika J. Długosza kościół murowany został zbudowany w 1446 r. Inny czas budowy podaje
XIX- wieczny badacz zabytków W. Łuszczkiewicz, który odczytał umieszczoną na
sklepieniu datę 1479 r. Obecnie przyjmuje się, iż w roku 1479 mogła nastąpić
budowa kościoła po zniszczeniach spowodowanych przez najazd Węgrów w 1474
r. Z tego czasu mogło pochodzić zachowane do ostatniej wojny sklepienie
prezbiterium. Do wzniesienia przyczyniło się ówczesne mieszczaństwo i
okoliczna szlachta, których herby widniały na żebrach sklepienia. Umieszczony
wśród herbów orła królewskiego może świadczyć, iż król wsparł jego budowę.
Fundacja kościoła jest związana przede wszystkim z osobami Mikołaja i
Stanisława Cielątków.
Zachował się opis kościoła z
1596 r. Pochodzący
przeprowadzonej wówczas wizytacji biskupiej.
Kościół nosił wezwanie
Wniebowstąpienia N. M. P. i Wszystkich Świętych.
Miała
sklepione prezbiterium. Korpus przykryty był stropem drewnianym. Już
wówczas istniała boczna kaplica murowana nakryta również stropem
drewnianym. We wnętrzu kościoła było pięć ołtarzy, szósty ustawiony był
w kaplicy. W 1611 r. dobudowano do kościoła nową kaplicę murowaną z cegieł.
Nosiła ona wezwanie św. Anny.
W 1743 r. kościół był remontowany przez grupę rzemieślników węgierskich. Zapewne wykonano
wtedy sklepienie beczkowe nawy głównej, oparte na filarach wewnętrznych,
które przetrwało do ostatniej wojny do 1784 r. Zlikwidowano cmentarz
przykościelny. Inwentarz kościoła z 1792 r. wymienia obok kaplicy św.
Anny również kaplicę N. M. P.
Jak wyglądał kościół na początku XIX wieku informuje obraz J. Bieszczada pokazujący pożar miasta w 1826 r.
Jego bryła niewiele różni się od dzisiejszej. Mury kościoła były w tamtym
czasie otynkowane. Nie przetrwała do dziś sygnaturka wieńcząca kalenicę
dachu. W 1883 r.
kościół poddano restauracji. Zasklepiono
wówczas boczną kaplicę i zakrystię, wykonano nowy dach kryty blachą,
odnowiono elewację frontową. W 1909 r. odbito tynki na elewacjach
prezbiterium, odsłaniając pierwotną kamienną strukturę murów. Zauważono
wówczas wartość historyczną kościoła i je wyeksponowano jesieni 1944 r. kościół
został podpalony, przez
odział kpt. Kindermanna, mający za zadanie zniszczenie
miasta.
Do czasu odbudowy świątyni
parafianie korzystali z kaplicy cmentarnej. W pierwszych dwóch
latach powojennych ludność była zajęta odbudową własnych domów i obiektów
administracyjnych.
Dopiero w latach 1946-56 przeprowadzono remont kościoła
farnego. ZOBACZ GALERIE
Z N I S Z C Z E N I E
I O D B U D O W A K O Ś C I O Ł A
W czasie ostrzału Jasła przez Niemców, w jesieni 1944 roku
spłonął doszczętnie dach świątyni i niemal całe ruchome wyposażenie, zawaliły
się sklepienia w tym późnogotyckim prezbiterium.
Poważnie
nadwątlone zostały mury świątyni. Zniszczenia spowodowały również bezpowrotną
utratę ściennych malowideł z końca XV wieku. Był to wielokwaterowy cykl
pasyjny, z którego znany jest jedynie fragment Ostatniej Wieczerzy,
uzupełniony dużych rozmiarów przedstawieniem postaci Boga Ojca. Zniszczeniu
uległo nagromadzone w ciągu kilku wieków zabytkowe wyposażenie wnętrza. Z
braku możliwości szybkiego zabezpieczenia zrujnowanego kościoła po wojnie
doszło do dalszej destrukcji. Mieszkańcy pozbawieni domów przystąpili w
pierwszej kolejności do ich odbudowy. W tym czasie zwaliły się resztki
sklepienia prezbiterium i osłabieniu uległa korona
murów.
W latach 1946 – 1956
przeprowadzono główne prace konserwatorskie:
zrekonstruowano gotyckie sklepienie
prezbiterium,
nawę główną nakryto betonowym płaskim stropem o podziałach imitujących
renesansowe kasetony,
podniesiono wysokość dachów i zrekonstruowano szczyt zachodni fasady oraz mur
ogniowy na styku korpusu nawowego i prezbiterium,
całość przykryto dachówką ceramiczną,
odbito tynki z kamiennych elewacji korpusu.
Zabiegi te przywróciły
kościołowi gotycki charakter.
Detale zniszczonego
sklepienia, celem ich zachowania, wmurowano w południowa elewację
nawy.
Całość prac renowacyjnych skoncentrowana została na wyglądzie zewnętrznym
świątyni.
Z powodu braku funduszy, wnętrze kościoła urządzane było długo i
stopniowo.
W związku z tym wystrój
wnętrza prezentuje dziś bardzo niejednolity charakter. ZOBACZ
GALERIE ZDJĘĆ
ARCHITEKTONICZNE I KULTUROWE ZNACZENIE KOŚCIOŁA
KOLEGIACKIEGO pw. WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
W JAŚLE
Najstarsza
świątynia Fara o kamiennych murach jest głównym ośrodkiem religijnym od 6
wieków.
Parafia pełniła nie tylko funkcje duszpasterskie, ale również społeczne.
Swoim indywidualnym wyrazem architektonicznym ożywia krajobraz Jasła czyniąc
go ciekawszym i piękniejszym.
Kościół parafialny był jednym z ważniejszych elementów miasta
średniowiecznego. Tak jak w innych miastach zakładanych na prawie
magdeburskim, Fara umieszczona została w narożu rynku. Kompozycyjnie została
związana z przestrzeni placu rynkowego. Jej wysoka bryła dominowała nad dawną
zabudową Jasła. Mimo podwyższenia gabarytów tej zabudowy, kościół jest nadal
ważnym elementem w sylwetce Starego Miasta. Z jednej strony przylegał on do
rynku, z drugiej strony graniczył on z systemem obrończym średniowiecznego
miasta. Stał na jego obwodzie, na skraju skarpy, stanowiąc mocny punkt
strategiczny. Odgrywał ważną rolę w życiu miasta, oraz w razie potrzeby
spełniał funkcje obronną. Czynniki te miały wpływ na kształtowanie się
świadomości mieszczan. Był to znak siły społeczności miejskiej, której
staraniem powstał murowany kościół pośród drewnianej zabudowy mieszczańskiej.
Obronny walor świątyni, jej
trwałość, pokazywały gdzie szukać wsparcia w momentach zagrożenia dla
katolickiej społeczności miasta Jasła. Obok funkcji sakralnych Kościół
pełnił także funkcje administracyjne. Obsługiwał bardzo rozległa
parafie, do której obok miasta należało kilka okolicznych wsi. Był również
siedziba dekanatu. Kościół
Farny już na początku XIX w. określony został jako skarb narodowy warty
szczególnej opieki. Opisy
miasta w najstarszych przewodnikach turystycznych i encyklopediach oraz
czasopismach krajoznawczych, wymieniają Kościół jako najbardziej wartościowy
obiekt, godny uwagi podróżników zainteresowanych przeszłością
miasta. Począwszy od lat 70-tych XIX w. stał się przedmiotem
zainteresowań historyków sztuki. Zauważono wówczas jego wyjątkową wartość zabytkową.
W związku z tym renowacja
świątyni XX w. została powierzona znanym i doświadczonym architektom
krakowskim. W 1925 r. jako jedyny obiekt w Jaśle został wpisany do rejestru
zabytków. W związku tym otrzymał prawną ochronę. Po tragedii zniszczenia miasta w 1944
r., mieszkańcy chcąc ratować zabytkową świątynie, zwrócili się o opinie i
wskazania w sprawie jej odbudowy do prof. Adolfa Szyszko- Bohusza z Krakowa,
znawcę architektury średniowiecznej. ZOBACZ GALERIE
W A R T O Ś Ć A R C H I T E K T O N I
C Z N A K O Ś C I O Ł A K O L E G I
A C K I E G O
Kościół kolegiacki Fara w
Jaśle należy do
nielicznych przykładów gotyckich budowli. sakralnych na tym terenie
wzniesionym z kamienia.
Jest budową
gotycką wzniesiona z kamienia łamanego. Ma wydłużonym prezbiterium zamknięte sklepieniem
krzyżowo-żebrowym o dekoracyjnych-profilowanych
żebrach z kartuszami i zwornikami. W nich umieszczone są herby
fundatorów. Korpus jednonawowy przykryty jest stropem płaskim. W jego tylnej
części umieszczony jest drewniany chór muzyczny. Przy prezbiterium
znajduje się zakrystia sklepiona kolebką ostrołukową. Kościół posiada jedną
kaplicę dobudowaną do nawy. Urok wnętrza opiera się na dobrze dobranych
proporcjach, ale jego obecny wystrój nie odpowiada charakterowi architektury.
Gotycki charakter
szczególnie widoczny jest w zewnętrznym wyglądzie kościoła.
Ma on smukłą
sylwetkę podkreśloną przez strome dachy pokryte czerwoną dachówką.
Monumentalność budowli podkreśla struktura murów o kamiennym zróżnicowanym
wątku. Rytmicznie rozmieszczone skarpy akcentują wertykalność budowli. W
elewacjach nawy widoczne są ślady ciągłego gzymsu podokiennego, który nad
portalem głównym zakreśla uskok. Ciekawym elementem architektonicznym jest
boczna cylindryczna wieżyczka umieszczona między prezbiterium a nawą. Nadaje
ona elewacji południowej malowniczości, a zarazem tajemniczości. Mieści ona
schody na poddasze. Wejście do niej umieszczone w prezbiterium ujęte jest w
ozdobny gotycki portal.
W architekturze świątyni wyróżniają się portale o cechach
gotyckich. Wykonane z ciosów piaskowca mają skromną dekorację, a ich urok
wyraża się w drobnych proporcjach.
Znak
wyryty w drzwiach portalu głównego może być uznany za sygnaturę
średniowiecznego mistrza. Kościół jest budowlą wolno stojącą. Otacza go
wieniec starych drzew. Niegdyś wokół niego istniał cmentarz. Od strony
północnej znajduje się plebania oraz budynki gospodarcze ukształtowanie
terenu jeszcze dziś wskazuje na obronne cechy tego miejsca.
Sylwetka kościoła wyraźnie dominuje panoramie miasta. W czasach
średniowiecznych w tym regionie Polski budowane były kościoły przeważnie
drewniane. ZOBACZ
GALERIE ZDJĘĆ
ZABYTEK KLASY ZEROWEJ
Piętnastowieczny murowany
z kamienia Kościół Farny w Jaśle
jest zabytkiem architektury gotyckiej o wysokiej klasie artystycznej.
W kontekście zachowanych zabytków architektury gotyckiej na terenie woj.
podkarpackiego fara jasielska jest obiektem znaczącym.
Została
wpisana do rejestru zabytków decyzją A-109 z 1935 roku.
Fara jest najstarszym
pomnikiem historii Jasła. Ma to duże znaczenie dla tradycji i tożsamości
miasta, co znajduje wyraz ikonografii miasta Jasła. Kościół został spalony
w 1944 r. Odbudowany po latach powojennych kościół wymaga obecnie gruntownego
specjalistycznego remontu. W czasie odbudowy przywrócono mu częściowo gotycki
charakter, co szczególnie uwidoczniło się w wystroju elewacji. Nie odtworzono
elementów późniejszych XVIII wiecznych w postaci sklepienia
opartego na filarach wewnętrznych
. Nie zachowano również
gotyckiego gzymsu podokiennego obiegającego elewacje nawy. Sklepienie
prezbiterium zostało zrekonstruowane. Nie udało się w pełni odtworzyć urokliwej
finezji oryginału. Parafianie odbudowali kościół własnym wysiłkiem.
Zniszczenia wojenne i długo ciągnące się później prace remontowe odbiły się
na obecnym stanie kościoła. Rozmiar zniszczeń sprawił, że Jaślanie nie mogli
zobaczyć swojego miasta w kategoriach wartości zabytkowych. Być może z tych
przyczyn pojawił się nawet plan radykalnej przebudowy świątyni. Na szczęście
odstąpiono od tego projekt W 1996 roku przystąpiono do remontu kościoła,
niemniej jednak jak okazało się prace remontowe wymagały gruntownej
koordynacji i pokierowania administracyjnego i organizacyjnego oraz wielu
uzgodnień związanych z ochroną zabytków. Sprawą tą zajęła się Kuria
Diecezjalna w Rzeszowie, w wyniku, czego pismem L. Dz. 2011/97 z daty
Rzeszów, 29.11.1997r. ks. mgr Zbigniew Irzyk z dniem 1 grudnia 1997 roku
zostaje mianowany wikariuszem administratorom parafii farnej w Jaśle,
powierzając szczególną troskę o sprawy materialne parafii.
Ks. mgr Zbigniew Irzyk obecny
proboszcz parafii Fara, dziekan dekanatu Jasło-Wschód widział
potrzeby pilnego czynienia starań o remont kościoła. Z chwilą powierzenia ks.
mgr Zbigniewowi Irzykowi misji administratora parafii farnej w
Jaśle, rozpoczęto pilne zabiegi o zezwolenie na
przeprowadzenie remontu z władzami architektonicznymi miasta i powiatu oraz
Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. W wyniku starań, już 13 stycznia 1998 r.
dokonane zostały oględziny obiektu z udziałem Wojewódzkiego Konserwatora
zabytków w osobowe mgr Krzysztof Habrata i mgr Mariusza Czuba, ze strony
parafii uczestniczył ks. Zbigniew Irzyk.
Na naszą prośbę Państwową
Służba Ochrony Zabytków oddział Wojewódzki w Krośnie, pisane PSOZ-5345/13/98
z daty Krosna dn. 22 lutego 1998 roku przychyla się do naszej prośby
wyznaczając równocześnie nowe kierunki prac wytyczne organizacji prac oraz
zalecenia w zakresie wykorzystania prac konserwatorskich przez
specjalistyczne ekipy posiadające uprawnienia.
Na podstawie zezwolenia i w nim zawartych wytycznych do dalszych działań w
zakresie dokumentacyjnym, a z tym określenia kosztów i podziału
prac. Po roku 1989 gdy lokalna społeczność mogła zacząć bardziej
samodzielnie myśleć o losach swojego miasta, większą uwagę zwrócono na
tradycję i historię, które ukształtowały miejscowe środowisko. Szczególną
uwagę zwrócono na najcenniejszy zabytek jakim jest kościół farny. Dlatego też
zainteresowanie społeczności miasta skupiły się na dążeniu do ochrony i
rewaloryzacji zabytkowej świątyni. Opracowany został program prac
konserwatorskich, zmierzający głównie do zabezpieczenia murów obiektu. W
dzieło odnowy kościoła zaangażowały się aktywnie obecne władze miasta.
Społeczność jasielska
wspierała remont kościoła dokonując wpłat jako dar serca na rzecz ,,Domu
Bożego’’. Ustalono również na wniosek Ks. Zbigniewa Irzyka, obecnego
proboszcza i dziekana dekanatu Jasło-Wschód składka na tacę z 1-szej
niedzieli miesiąca będzie w całości przeznaczona na remont kościoła, a jedna
msza święta w 1-szą niedzielę m-ca odprawiana będzie intencji ofiarodawców.
Zostały założone konta w Banku Spółdzielczym, gdzie bez prowincji dokonywane
były wpłaty tak od radnych jak też innych ofiarodawców. Każda wpłata
dokumentowana była własnoręcznym podpisem ofiarodawcy, a zebrane pieniądze
rozprowadzane są na specjalnie przygotowanych przekazach przez R. P. na konto
w Banku Spółdzielczym w Bieczu oddz. Jasło Nr rachunku 73 8627 1011 2001 0000
3665 ZOBACZ
PANORAMĘ ŚWIĄTYNI
REMONT ZABYTKOWEJ ŚWIĄTYNI
Zobacz galerie kościoła przed remontem
Wykonano konserwację lica
murów. Struktury kamienia, która ulega powierzchniowej erozji.
Obserwowano wyraźne zawilgocenie dolnych partii murów. Od strony
północnej można było zauważyć objawy korozji biologicznej, występowanie mchów
i porostów. Dokonano zewnętrznego remontu kościoła, z aranżacją
wnętrza, prezbiterium, oczyszczenia ścian ze starych malowideł. zbito
tynki do wysokości parapetów okiennych, dokonano malowania ścian
kolorem–stara biel (firmy ISPO). W kościele zainstalowano oświetlenie,
które uwypukliło piękno architektury sklepienia prezbiterium. Uzupełniono
tynki w dolnej części nawy głównej kościoła. Na południowej ścianie
prezbiterium zostały powieszone transferowane (odnowione i zakonserwowane)
malowidła z XVI i XVII w. natomiast we wnęce ( również w
prezbiterium), w której wcześniej się znajdowały te malowidła, pozostało
najstarsze malowidło z XV w. przedstawiające św. Hieronima.
|