Posługa
choralisty
Główną funkcja choralisty, ministranta śpiewu, związana jest ze śpiewem oraz
odpowiedziami w czasie Mszy świętej, w czasie sprawowania liturgii
wykonuje on jednak jeszcze drugą funkcję - dzwonienie. Podczas Mszy św.
ilość i sposób użycia dzwonków nie jest ściśle określony. Wiele diecezji
ma swoje tradycje, których nie musi się zmieniać. W naszej parafii
dzwonimy w następujących momentach:
Używanie dzwonków i gongu
podczas nabożeństw
Uwagi dodatkowe
Posługa
ministranta światła
Posługa wobec świecy
Troska o świecę i świecznik
Świeca i świecznik wymagają stałej pielęgnacji. Po każdym zapaleniu świecy
pozostaje stopiony wosk. Ministrant światła powinien dbać o wygląd świec i
świecznika; po każdym nabożeństwie, podczas którego pełnił posługę, jest
zobowiązany do oczyszcenia tych przedmiotów. Oto zasady, o których należy
pamiętać przy pielęgnacji świec i świeczników:
|
Świecznik powinien stać prosto, nie
powinien być zalany woskiem, ani zakurzony.
|
|
Świeca na świeczniku powinna być
oczyszczona, z obciętym knotem, ustawiona prosto, odpowiedniej
wysokości i grubości. |
Poprawność
wykonywania posługi
Ministrant światła musi kroczyć i stać prosto jak świeca. Obaj ministranci
niosący świeczniki powinni być równego wzrostu i trzymać świece na równej
wysokości. Należy je trzymać z boku, żeby były lepiej widocyne i by nie
przeszkadzały w chodzeniu. Ministranci światła niosą świeczniki na
zewnątrz, a więc prawy trzyma świecznik po prawej, lewy zaś po lewej
stronie. Przy zwrotach wstecz przekłada się świeczniki z jednej ręki w
drugą.
Ministrant z prawej strony bierze lewą ręką świecznik za jego podstawę,
prawą zaś ujmuje go w połowie. Lewy na odwrót; bierze podstawę prawą ręką,
a świecznik ujmuje lewą. Wysokość, na której niesiemy świecznik zależy od
wysokości samego świecznika i świecy.
W procesji Wejścia ministranci światła idą po bokach krucyferariusza; za
ministrantami kadzidła.
Ministranci światła nigdy nie przyklękają ani nie czynią skłonu ze
świecami w ręce. Czynią to po złożeniu świec na ołtarzu, natomiast przy
procesji Wyjścia - przed wzięciem ich z ołtarza.
Podczas czytania Ewangelii zwracają się twarzą do siebie stojąc w takim
miejscu, by nie zasłaniać czytającego, a równocześnie, by nie być w zbyt
dużej odległości od ambony. Świece powinny być na jednej wysokości nawet,
gdy ministranci nie stoją na jednym poziomie.
Posługa wobec pochodni
Troska o pochodnię
Pochodnia jest wykonana z drewna. Powinna mieć około 100 cm długości i
około 5 cm średnicy. U góry umieszcza się talerzyk zabezpieczający przed
kapaniem wosku, a nad nim otwór do wkładania świecy. Świeca w pochodni
jest krótka (ok. 20 cm). Ministrant światła niosący pochodnię stara się o:
|
czystość świecy i całej pochodni,
|
|
to, aby świeca stała prosto. |
Poprawność
służenia
Pochodnie może nieść większa liczba ministrantów. Zawsze jednak powinna
być to parzysta liczba, a każda para powinna być równego wzrostu i trzymać
pochodnie na jednej wysokości. Pochodnie nosimy zawsze na zewnątrz
procesji. Ministrant idący po prawej stronie trzyma pochodnię w prawej
ręce, idący po lewej stronie - w lewej ręce. Druga ręka spoczywa na
piersi. W podobny sposób trzymają ministranci pochodnie w czasie
przyklękania lub klęczenia.
Uwagi
|
Ministranci światła uważają, aby w czasie
swojej posługi nie rozlewać wosku na posadzkę, ołtarz lub inne
miejsce. |
|
Należy do tej posługi dobierać
ministrantów jednakowego wzrostu.
|
|
Jeżeli procesja przechodzi wąskim
przejściem i ministranci światła (niosący świece) nie mogą iść obok
krzyża - idą przed krzyżem. |
Posługa
ministranta księgi
Poprawność pełnienia posługi
Jeżeli ministrant bierze do ręki mszał, aby go podać kapłanowi, czyni to w
następujący sposób:
Po zakończeniu modlitwy wiernych
ministrant księgi kładzie mszał na podstawce i ustawia po lewej stronie
ołtarza. Po komunii św. składa mszał i zabiera go.
Posługa
ministranta ołtarza
Posługa ministranta
ołtarza jest jedną z najczęściej spełnianych czynności ministranckich. W
każdej mszy św., nie tylko w uroczystych celebracjach, trzeba podawać
ampułki, dokonywać obmycia palców kapłana i oczyszczenia kielicha. Dlatego
tę umiejętność zdobywa już kandydat na ministranta. Choć formację
pogłębiającą związaną z tą posługą będzie przeżywał dopiero po kilku
latach, to jednak od początku musi umieć te czynności poprawnie wykonywać.
|
Rozłożenie
kielicha - Po zakończeniu modlitwy wiernych ministrant
zdejmuje welon z kielicha i zostawia go na stoliku. Kielich natomiast
bierze jedną ręką, drugą zaś podtrzymuje lekko palkę, aby nie upadła.
Po dojściu do ołtarza kładzie kielich i rozkłada korporał w
następujący sposób: 1 - w lewo, 2 - w prawo, 3 - w stronę kościoła, 4
- ku sobie. Później zdejmuje z kielicha palkę. Jeżeli są dodatkowe
puszki, to po rozłożeniu kielicha stawiamy otwarte puszki na korporale
- na 1,2,3 "kwadracie" korporału licząc rzędami od lewego górnego
rogu. |
|
Podanie wina i
wody - Gdy jest dwóch ministrantów, jeden trzyma wino (stoi
po prawej stronie), a drugi wodę. Obaj trzymają ampułki od spodu, tak
aby ksiądz mógł chwycić je za uszko. Po odebraniu ampułki z wodą
czynią lekki skłon głową. Gdy jest jeden ministrant, bierze ampułkę z
winem do prawej ręki, a z wodą do lewej. Po podaniu wina przekłada
ampułkę z wodą do prawej dłoni, a ampułkę z winem odbiera lewą ręką.
|
|
Obmycie rąk - Jeden
ministrant bierze lawaterz (jeśli nie ma to ampułkę z wodą) oraz tackę
(idzie z prawej strony), drugi ministrant bierze ręczniczek. Gdy
ksiądz wyciągnie ręce jeden obmywa ręce, a drugi podaje rozłożony
ręczniczek. Po obmyciu czynią lekki skłon i odchodzą.
|
|
Puryfikacja - Bierzemy
wodę i kiedy ksiądz wyciągnie kielich w naszą stronę wlewamy wodę, aż
do momentu gdy ksiądz da znak lekko podnosząc kielich. |
Posługa
ministranta krzyża
Poprawność
wykonywania posługi
Do procesji używa się tzw. krzyża procesyjnego. Krzyż ten jest umieszczony
na specjalnym drzewcu. Należy zwrócić uwagę na to, aby nieść go pionowo;
nie przechylając na boki. Figurka ukrzyżowanego Chrystusa zawsze jest
zwrócona do przodu - w kierunku pochodu procesji, tak jak twarz
ministranta. Krzyż niesiemy zawsze dwiema rękami. Biorąc do ręki krzyż
całujemy go i niesiemy cały czas ze czcią. Kończąc posługę także całujemy
krzyż i umieszczamy w przeznaczonym dla niego miejscu. Ministrant krzyża
idzie w procesji pomiędzy ministrantami światła. Jeżeli przejście jest
wąskie, pozostaje on pół kroku za ministrantami światła - świece służą
podkreśleniu znaczenia krzyża, a nie pleców krucyferariusza. Po dojściu
procesji, ministrant krzyża ustawia go w odpowiednim stojaku lub odnosi do
zakrystii. Może także ustawić się z nim twarzą w kierunku ludu w obrębie
prezbiterium i tak pozostać przez całą mszę. Nie czyni wówczas żadnych
gestów liturgicznych.
Troska o krzyż
Zadaniem krucyferariusza jest również troska o krzyż. Interesuje się on
najpierw wyglądem i miejscem przechowywania krzyża procesyjnego. Nie może
nieść w procesji krzyża zakurzonego lub uszkodzonego. Dlatego musi go
przygotować wcześniej. Krzyżowi okazuje się zawsze największy szacunek.
Umieszczamy go tylko i wyłącznie w przeznaczonym do tego celu stojaku.
Posługa
ministranta kadzidła
Poprawność
pełnienia posługi
Obejmuje ona zarówno poprawność samych czynności ministrantów kadzidła
(sposób niesienia, podawania do zasypania, przekazywania celebransowi,
okadzania), jak też ogólnego sposobu zachowania się. T (turyferariusza) i
N (nawikulariusza, niosącego łódkę) obowiązuje także poprawne
przyklękanie, powolne chodzenie, właściwa postawa. Jednak oni, częściej
może niż inni ministranci, wbiegają do kościoła lub wybiegają z niego,
albo też trzymając kadzidło, nie potrafią dobrze przyklęknąć.
|
Rozpalanie
ognia - Pierwszym zadaniem ministranta kadzidła jest
rozpalenie ognia. Czyni to w miejscu do tego przeznaczonym
przygotowując wcześniej potrzebne przedmioty: zapałki, węgielki,
świecę. Węgielki rozpala najpierw nad płomieniem świecy, następnie
rozżarza je mocniej przez dmuchanie i wreszcie uzyskuje pełne
rozżarzanie przez ruch obrotowy kociołka. Wszystkie te czynności
wykonuje odpowiednio wcześniej, aby węgielki były właściwie rozpalone.
Oto sposób przegotowania:
|
wyjęcie kociołka z kadzielnicy,
|
|
ułożenie węgielków(a) w kociołku,
|
|
rozpalenie węgielków nad płomieniem
świecy, |
|
rozżarzenie węgielków przez ruch
obrotowy kociołka,
|
|
włożenie kociołka z węgielkami do
kadzielnicy. |
|
|
Trzymanie
kadzidła - Sposób trzymania kadzielnicy w czasie procesji,
podczas zasypania kadzidła, a także podczas okadzenia w dużym stopniu
przyczynia się do pewnej powagi w pełnieniu posługi oraz czytelności
znaku. Nie chodzi przecież o to, aby kadzidło "w ogóle było", lecz
żeby w całym bogactwie ukazał się "znak kadzenia". T trzyma
kadzielnicę zawsze lewą ręką, przy czym witkę kadzielnicy ujmuje dwoma
lub trzema palcami, natomiast witkę łańcuszka nakłada na kciuk. Dzięki
temu może jedną ręką regulować wysokość pokrywy kadzielnicy, podnosząc
lub opuszczając łańcuszek kciukiem. N trzyma łódkę także w lewej ręce,
a prawą w odpowiedniej chwili podnosi lub opuszcza wieczko.
|
|
Niesienie
kadzidła w procesji - Jeżeli ministranci kadzidła idą razem w
procesji, wtedy turyferariusz idzie po prawej stronie, a nawikulariusz
po lewej. We wszystkich procesjach bez Najświętszego Sakramentu idą na
czele procesji, przed krzyżem. Okadza on wówczas niesiony kryż, więc
kadzielnica powinna być z nim na jednej linii. W czasie procesji oraz
wtedy, gdy stoją - turyferariusz trzyma kadzielnicę, tak jak i
nawikulariusz łódkę, w lewej ręce, a prawą trzyma złożoną na piersi.
Jeżeli ministranci kadzidła przychodzą do ołtarza i odchodzą od niego
poza procesją, to najpierw idzie nawikulariusz, a za nim turyferariusz.
T uważa, żeby kołysząc kadzielnicą, nie kołysał się równocześnie sam,
lecz zachowywał przy tym spokojną postawę.
|
|
Zasypanie
- Przy zasypaniu kadzidła T trzyma kadzielnicę lewą ręką za
pierścień, przy czym kciukiem lewej ręki podciąga tak wysoko jak
potrafi oczko łańcuszka. Prawą ręką ujmuje łańcuszki tuż nad pokrywą i
podnosi kadzielnicę tak, aby kapłan mógł swobodnie nasypać kadzidło.
Przybliża przy tym kadzielnicę do łódeczki uważając, żeby łańcuszki
nie przeszkadzały przy zasypywaniu. Podnosząc kadzielnicę do zasypania
nigdy nie chwyta za jej podstawę. Jest to nieestetyczne i grozi
poparzeniem. Po zasypaniu kadzidła opuszcza kadzielnicę w dół i
opuszcza pokrywę. N stoi zawsze po lewej stronie T. Łodkę trzyma lewą
ręką, prawą zaś otwiera wieczko. Łyżeczka powinna być wysunięta, by
celebrans mógł ją łatwo chwycić.
|
|
Podawanie kadzielnicy -
Jeżeli przy ołtarzu posługuje diakon, wówczas T podaje mu kadzielnicę
lewą ręką do jego prawej, prawą zaś podtrzymuje łańcuszki krótko, tuż
nad pokrywą. Jeżeli natomiast ma wręczać kadzielnicę bezpośrednio
kapłanowi, podaje mu prawą ręką pierścień do jego lewej ręki, lewą z
kolei podaje łańcuszki podtrzymywane ponad nakrywką do prawej ręki.
Odbierając kadzielnicę od celebransa prawą ręką odbiera górną jej
część (obie nitki), lewą ręką zaś chwyta łańcuszki nad pokrywą,
następnie opuszcza dolną część kadzielnicy, a górną przekłada do lewej
ręki. |
|
Okadzanie - Podczas
okadzenia lewa ręka pozostaje bez ruchu na wysokości piersi, prawa
natomiast chwyta łańcuszek nieco nad pokrywą. W tej pozycji wykonuje
odpowiednie ruchy kadzidłem w stronę osoby lub rzeczy, które okadza.
Czyni to lekko i swobodnie. Najświętszy sakrament okadzamy 3 razy po 3
"rzuty", celebransa okadzamy 3 razy po 2 "rzuty", natomiast lud 3 razy
po 1"rzucie". Zebrany lud Boży powinien czuć woń kadzidła, a nie
widzieć unoszący się dym, czy, tym bardziej, słyszeć akt okadzania.
Kadzidło najwyższej jakości, używane przez profesjonalistę, przede
wszystkim się czuje (choć niewątpliwie dym jest też istotnym
elementem). |
Okadzanie osób i rzeczy
Okadzanie może być stosowane w bardzo różnych sytuacjach. Zawsze jednak
wobec rzeczywistości, która ma bezpośrednio związek z Bogiem. Okadzamy
osoby dlatego, że są one świątynią Boga i okadzamy rzeczy jeśli zostały
one szczególnie Bogu poświęcone lub pobłogosławione, aby w nich była
składana ofiara Bogu, i zanoszone do Niego modlitwy.
Troska o kadzielnicę i kadzidło
Zadaniem ministrantów kadzidła jest nie tylko służyć w czasie mszy św. i
nabożeństw. Oni mają dbać także o sprawność i czystość kadzielnicy, o
węgielki, a także o samo kadzidło, które ma być spalane w ogniu. Miejsce,
gdzie znajduje się kadzielnica i gdzie "robi się ogień" nie powinno być
całe zalane woskiem, zabrudzone, pełne porozrzucanych węgielków,
połamanych zapałek i pudełek po zapałkach. Czystość i porządek obowiązują
także w tym miejscu kościoła.
Szczególną troską ministranta kadzidła powinno być pozostawienie porządku
po zakończeniu posługi. Węgielki należy wyjąć z kociołka. Zapałki, świecę
i inne przedmioty pozostawić na swoim miejscu. Jest to więc funkcja, która
wymaga wcześniejszego przygotowania oraz pracy po skończeniu nabożeństwa.
Uwagi dodatkowe
|
Należy uważać, aby
pełnienie funkcji ministranta kadzidła nie utrudniało lub nawet
uniemożliwiało osobistego uczestnictwa ministranta w liturgii. Jeżeli
T i N wychodzą z kościoła do zakrystii, to myślą i sercem pozostają
przy ołtarzu. W zakrystii nie rozmawiają ani nie zajmują się innymi
sprawami. Może zaistnieć konieczność ponownego uczestnictwa w mszy św.
(jeżeli jest to msza św. obowiązująca).
|
|
Posługa ministranta
kadzidła należy do najbardziej "ruchliwych" funkcji liturgicznych.
Trzeba wiele razy przemierzać długą drogę na oczach ludu. Ministrant
pełniący tę posługę musi więc pamiętać, aby każdy jego gest i krok był
przemyślany i wykonany z odpowiednią powagą. Nie można dopuszczać do
sytuacji, w której T i N wbiegają przed ołtarz, i wybiegają do
zakrystii, jakby byli na boisku sportowym.
|
|
Ministranci wykonują
niekiedy bardzo szybkie ruchy kadzidłem w celu podtrzymania ognia.
Należy uważać, aby nie miało to charakteru zabawowego lub wprost
śmiesznego, niezgodnego z duchem liturgii i właściwym rozumieniem
"znaku kadzidła". Wszelkie "młynki" i "wiraże" są dopuszczalne tylko
poza liturgią. |
Posługa
ministranta wody
Poprawność pełnienia posługi
W czasie pełnienia posługi wykonuje następujące czynności:
|
jeżeli jest poświęcenie wody, umieszcza
kociołek z wodą na stoliku, w pobliżu celebransa lub trzyma go w ręce,
|
|
po poświęceniu podaje celebransowi
kropidło i podsuwa kociołek z wodą święconą do zamaczania kropidła,
|
|
jeżeli celebrans podaje mu zaraz wodę
święconą, dotyka prawą ręką kropidła i żegna się pobożnie,
|
|
podczas pokropienia idzie kilka kroków za
kapłanem, po jego lewej stronie,
|
|
naczynie trzyma w lewej ręce, a prawą
kładzie na piersi, |
|
po dojściu do ołtarza odbiera od
celebransa kropidło i odnosi wszystko na stolik. Następnie wraca na
swoje miejsce i uczestniczy w liturgii. |
Woda odgrywa bardzo ważną
rolę w liturgii. Jest znakiem oczyszczenia i znakiem życia. Wszyscy
zostaliśmy ochrzczeni "z wody i z Ducha Świętego". Ministrant wody
troszczy się o to, aby ten znak był otaczany szacunkiem.
Posługa
ministranta mitry i pastorału
Ministrant mitry
Funkcja taka jest spełniana tylko wtedy, gdy liturgii przewodniczy biskup.
Do zadań ministranta mitry należy:
|
przygotować i założyć na ramiona welon,
|
|
oczekiwać na biskupa w
odpowiednim miejscu. Jeżeli biskup ubiera się w zakrystii, czeka razem
z wszystkimi w zakrystii, jeżeli zaś biskup ubiera się przy ołtarzu,
wtedy staje w pobliżu i czeka, aż kapelan wręczy mu mitrę,
|
|
w procesjach - Wejścia i Wyjścia idzie
razem z ministrantem pastorału na końcu, za biskupem,
|
|
mitrę trzyma przez welon, który ma
założony na ramionach. Podczas trzymania mitry łokcie swobodnie
przylegają do tułowia, a dłonie są wzniesione na wysokość pasa,
|
|
podchodzi na wezwanie księdza kapelana i
podaje mu mitrę albo odbiera ją od niego. |
Ministrant
pastorału
Jego funkcja jest podobna do funkcji ministranta mitry. Powinni być więc
równego wzrostu. Do komunii św. mogą przystąpić w ten sposób, że przez
odpowiednią chwilę jeden z nich trzyma mitrę i pastorał, a następnie czyni
to drugi. Ważne jest, aby welon, używany przez ministrantów mitry i
pastorału nie był welonem, używanym do błogosławieństwa Najświętszym
Sakramentem (z napisem IHS).
Aktualizowane:
20-04-13
. |